torsdag 26. mai 2011

Små brødre - storebrødre

To store gutter sitter på gulvet sammen med meg og sorterer sko. Vi har hentet frem en pose med fjorårets sommersko og sjekker hva som passer til hvem i år.
Foto: Manicmorrf/Morguefile.com
Hva er status? Jo, sommersko som passet i fjor er for trange i år. Kan de etter hvert brukes av lillebror? Hva har egentlig skjedd med penskoene som var to nummer for store for noen måneder siden? Passer de til deg allerede? Hvilket skonummer er du egentlig i år? Hvem har størst føtter av dere i år?
Gutter som vokser så veldig fort. Bukser blir for trange og gensere for korte. Jakka fra i fjor passer ikke i år. Joggesko og fotballsko må byttes ut, og overtrekkdressen som alltid har vært litt stor ble plutselig for liten. Er du så langhåret allerede? Klippet du deg ikke for noen få uker siden? Forresten, hvor ble det av hårgeleen jeg kjøpte, har du brukt opp hele boksen?
Dette er året hvor jeg selv ikke trenger å tenke på nye joggesko. Plutselig kan jeg låne sko av dem, og jeg kan velge mellom opptil flere par som ikke passer noen andre lengre. Vintersko har jeg også under kontroll, storebrors varme sko er for trange for han.  
Det er da jeg henter frem bildene. Fra starten av Lappeteppefamilien for 5 år siden. To voksne og tre barn som skulle bli kjent med hverandre. Tre gutter kastet inn i en ny familiesituasjon på grunn av to voksne som plutselig ble forelsket. Små barn og store voksne som deretter flyttet sammen veldig fort.
Jeg glemmer aldri den første høstferien. Vi som akkurat hadde blitt kjent med hverandre satt plutselig i samme bil, optimistisk skulle vi på hyttetur på fjellet! Jeg snudde meg og så mot baksetet , hvor tre gutter ventet på første stopp for å kjøpe ferske boller på bensinstasjonen. Så små de var. En hadde akkurat mistet begge fortennene, en annen hadde fått på plass noen nye tenner, og den tredje ventet fortsatt på at melketenner skulle løsne.
Men se på dem nå. Nå har den ene vokst forbi meg for lengst, og to andre er snart på min høyde. Lange kropper ligger henslengt i sofaen, eller løper ned trappa med tunge skritt. Huset fylles av stadig større gutter. Vaskerommet er alltid fullt, og hvem eier disse fargerike t skjortene? Er det tomt for melk nå igjen? Har vi rukket å spise opp et helt brød? Hvor mange pizza må vi bestille for at alle skal bli mette? Er dere alle høyere enn meg neste år? Hvor høye kommer dere egentlig til å bli? Skal du ha en pizzabit til? Skal dere ikke legge dere?
Store gutter som også ble storebrødre til to små lapper. En liten jente og en liten gutt. To små som helst vil følge etter de store hele tiden, og som hopper av glede når de store kommer inn døra.
Jo visst er de vanskelig for små lapper å holde oversikt over hvem som er hvem i Lappeteppefamilien. Hvem er du egentlig pappa til, og hvem er mammaen din? Likevel – storebrødrene er det full kontroll på. Tenk at du er broren min!
Når lillebror på tre år fyker rundt med fotballdrakt er ikke laget noen tilfeldighet. Selvfølgelig heier han på samme lag som de andre. Er dere med ut og spiller litt fotball?
Det ikke noe tvil – endelig er han en del av guttegjengen. Snart skal han også bli høyere enn sin mor.
***
En god helg til alle dere som også deler hus med flotte gutter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar