tirsdag 17. juli 2012

Fellesferie under fartsgrensen

Over fartsgrensen:  Juni var en rask måned for mange av oss. Skoleavslutninger, sommerfester, fotballkamper, jobb, lekser, middag og barnehage. Kø på veiene, litt dårlig tid, rekker vi alt i dag også?

Siste uke på jobb før ferie, alt skal gjøres ferdig i tide. Er vi i mål siste arbeidsdag? Kan jeg logge av nå? Er det noen ubesvarte mailer eller noe viktig som er glemt?
Foto: Clarita/Morguefile.com

Fartskontroll: Skolen er jo ferdig og vi vinker god sommer til barnehage. Nå skal Lappeteppefamilien ha ferie sammen. Hodet er fremdeles fylt av raske tanker, halvferdige jobber og dårlig samvittighet, men nå er det fellesferie. 

Har vi fått med oss alt til flyplassen? To kofferter, syv pass, tre bager, tenåringer og små troll. Vi mister lillebror allerede i sikkerhetskontrollen, fireåringen er borte før vi har rukket å ta på sko og belter. En redd mamma løper avgårde og holder nesten på å sette igjen en forfjamset lillesøster på sikkerhetsbåndet. Min kjære finner lillebror inne i nærmeste butikk, på sin egen lille oppdagelsesferd. Jeg kjenner at pulsen hamrer og tenker i mitt stille sinn at det blir  hundehalsbånd på lillebror neste år. Hva gjør vi ikke for å holde familien samlet?
Foto: MVictor/Morguefile.com
Tid for service: Vi kommer frem, og pakker ut. Store gutter diskuterer hvem som skal sove hvor, lillesøster og lillebror vil ikke sove, og vi voksne vet at vi uansett ikke kommer til å få sove så lenge vi drømmer om.

Klarer vi å få noen fine dager sammen? Tid til små, tid til de som bor i to hus, tid til hverandre. Blir dette en fin ferie, en nødvendig årlig service for Lappeteppefamilien?

Et lavere gir: Jeg vet fortsatt ikke når forvandlingen kom. Men det skjedde helt i det stille. Vi fikk et umerkelig skifte av tempo.

Var det for fire dager siden? Den dagen jeg satt nede ved stranda og gravde i sand? Invitert på sandkakefest av lillesøster? En sølete kake til mamma, toåringen venter spent på at jeg skal si at den smakte godt. I neste sekund får jeg kaffe laget av saltvann og steiner, og lillesøster sier at dette jammen smaker deilig.
Foto: Hotblack/Morguefile.com
Eller var det noen timer senere da jeg kunne se på lillebror som kastet armringer, og klare å svømme to tak helt alene? Etter timer i bassenget tok han endelig sjansen, og jeg var der da det skjedde. Han kaster seg rundt halsen min før han snur og svømmer tilbake til pappa. Lillebror smiler så bredt at munnen fylles opp med klorvann, men det gjør ingenting for han som nå skal lære å svømme. 

To gir ned, halv fart. Tid til å legge merke til små ting.  Rusle avgårde i stedet for å løpe. Droppe vekkeklokke, bare stå opp når huset våkner. Legge oss når vi er trøtte. Er det allerede midnatt?
Foto: Jak/Morguefile.com
Feriemodus:
Latteren fra et bord på terrassen. Store brødre som spiller kort, Min kjære som mer enn gjerne vil være med, og som jubler når han knuser medspiller. La oss ta en runde til!

Tid til å klappe en stor gutt på kinnet, prate sammen og mimre over tidligere somre. Husker du det første året vi var her sammen? Så små dere var! Frem med fotoapparatet, ferieminner må vi ha. Fem fine unger på ferie.
Foto; Clarita/Morguefile.com

Hold fartsgrensen: Dette er ikke en ferieuke helt uten gnisninger. Det diskuteres, det prioriteres og det letes etter diplomatiske løsninger hver dag. Vi er på leting etter varmtvann i dusjen, evig ferielykke og døgnåpen idyll. 

Likevel; det er en forskjell. Vi er litt snillere mot hverandre og vi ler mer sammen. Vi er jo på lavgir og i feriemodus. I tillegg så trives vi i hverandres selskap. Det er dette alle vi skal huske når høsten kommer. 

En god uke (i lavere tempo) ønskes fra Lappeteppefamilien
Foto: Pennywise/Morguefile.com


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar