søndag 23. desember 2012

God jul

Tallenes tale er ganske klare, 22. og 23. desember er datoer som er på topp når det gjelder å bulke bilen. Vi kjører rundt i førjulsdagene og skal rekke alt, og noen ganger smeller det. Små bulker, store bulker – småskader, irritasjon og penger ut av vinduet? Hvorfor har vi voksne det så travelt før jul?

Jo - desember er hektisk. Juleavslutninger, luciafeiring og nissefest. Det gjelder å holde tunga rett i munnen, så lillebror ikke dukker opp i nissedrakt i luciatoget. Har vi oversikt?

Julemat skal i hus. Her skal det bli sprø svor og riktig tilbehør. Hvilke dag skal vi ha pinnekjøtt? Hva med kalkunen. Er vi sikre på at det er nok? Når skal vi egentlig krydre ribba? Det letes etter oppskrifter og grubles i de tusen hjem. Alt skal jo smake godt i julen.
Hvor er julestjerna, juletrefoten og lysene? Er det ingen som har skiftet ut juletrelysene som ikke virket i fjor? Hva med øksa? Vi må jo få juletreet ned i juletrefoten. Har du bare en sløv kniv? Det er jo ikke mulig å kappe en trestamme med dårlig verktøy?!?

Julegaver fyller huset – får alle noe de ønsker seg til jul? Er det rettferdig, spennende og bra nok?  Vi voksne handler gaver til de som egentlig har alt fra før, og prøver så godt vi kan å finne noe som er ønsket til jul. Blir du glad over det du får?
Et eller annet sted skjer det – helt umerkelig. Julefreden senker seg. Noen tenner et lys, en julesang settes på. Familier samles. Stress erstattes av en ro som kommer sigende.
Det er ikke så viktig at alt er perfekt. Vi vet det innerst inne. Hverdagen ellers er jo heller ikke alltid perfekt. Om en liten stund kommer vi ikke til å huske hva vi spiste, hva vi fikk eller hva som skjedde i desember. Men vi kommer til å huske hvem vi feiret julen med. La oss derfor la stresset fra desember ligge, og la oss bare være sammen.

Dette skal bli noen fine dager akkurat der vi er i år.

En fin julehøytid ønskes fra Lappeteppefamilien
 

lørdag 1. desember 2012

Årets siste rare måned

Desember er her, og vi forter oss. Snart er det jul! Er kalender på plass, fire lys og stjerne i vinduet? Hva ønsker du deg til jul?

Ønsker: Noen ønsker kan ikke oppfylles. Et vennskap som ble borte, et forhold som gikk i stykker, en lengsel etter en annen, en trygghet som ikke finnes – eller noen vi ikke skal se igjen. Noen gleder seg ikke til jul, og dette er vanskelig å ta inn over seg midt inne i vår egen lykke. Vi skal jo være glade – snart er det jo jul!
Foto: Ladyheart/Morguefile.com
For noen dager siden kunne vi lese i Aftenposten om 88 år gamle Reidun Orest som satte inn en annonse for å finne noen som kunne tenke seg å feire jul sammen med henne. Etter et langt liv var hun nå ensom i desember. Henvendelsene strømmet på og hun kommer til å få en fin jul, mange ville jo være sammen med henne.
Vi synes det er vanskelig å snakke om ensomhet, og vil helst ikke vise denne siden til de vi omgås. Idealet er å ha mange gode venner, være en sosial person og delta der det skjer.

Ung og ensom: Livet er ofte slik at flere av oss blir ensomme i alderdommen. Men vi snakker ikke så mye om at det også er andre faser i livet hvor vi er eksponert for ensomhet. Nyinnflyttet til et sted, tiden etter et brudd, ny skole eller ny jobb.

Selv var jeg ikke forberedt på følelsen første gang. Tidlig i tyveårene, singel og nyinnflyttet til Oslo – og ingen å feire nyttårsaften med. Årets siste dag hvor alle rundt deg har festlige planer, og selv har du ikke noe å gjøre. Lykken ble en farmor som også var alene – og sammen med henne hadde jeg min beste nyttårsaften noensinne.
Foto: Ukjent/Morguefile.com
Desember forsterker ofte ensomheten. Det vonde blir vondere og smerten enda dypere. Julen er en tøff tid av flere grunner. Det er en familiehøytid, selv om så mange familier har gått opp i stykker.

Julefryd: Jeg gruet meg til den første julen uten barn etter samlivsbruddet. Å feire jul uten små barn rører ved dype strenger hos oss, og akkurat det året ville jeg bare at julen skulle bli ferdig så fort som mulig. Også den gang var jeg heldig – en venninne var i samme situasjon og den kvelden ble en fin kveld oss to uten barn. 
Et menneske kan være ensom – men sammen med en annen forsvinner mye av det vonde. Denne julen har UNICEF laget en egen julekalender for oss voksne for å fokusere på hvor viktig «den ene» kan være i noens liv.

Det er ikke alltid enkelt å være en familie. Brudd, ensomhet, å miste noen. Det har vært et bratt år for mange. Omsorg, omtanke, nestekjærlighet. Vi skal huske hverandre i julen. Kjenner du noen som trenger en oppmuntrende telefon før julen ringes inn? Kanskje kan du være den ene for noen?
Foto: Ukjent/Morguefile.com

Nå tennes første adventslys: Vi tenner det første lys nå i desember, uansett hvordan året ellers har vært. Gode minner, vonde minner, håp og fremtid. Forventningsfulle barn, mange drømmer, slitne voksne, glade familier og triste tanker. Alt passer inn nå i desember. Sånn sett er ikke rare desember annerledes enn resten av året.

En god advent ønskes fra Lappeteppefamilien.
Foto: Morguefile.com

søndag 11. november 2012

F for far - F for forglemmelse


Jeg skjønte det noen timer for sent i dag. Han fikk ikke kaffe på sengen. Ingen pakker eller hjemmelaget kort. Ingen som fortalte han at nettopp han var verdens beste. Han ble pisket opp av senga, vekket av unger som brølte at pappa skulle stå opp.

Da jeg noen timer senere er innom den søndagsåpne matbutikken for å handle melk og juice ser jeg det. Kakene som står stablet inne på kjølerommet, med ordet «FAR» skrevet med sirlig skrift på søt marsipan. Ingen vanlig søndag – men selve FARSDAGEN.
Foto: Matoppskrift.no
Så til de av dere som ikke har startet dagen med å gi kake på senga. Til dere som ikke har kake i huset. Til dere som ikke har fått barna til å handle inn sjarmerende gaver til husets mann. Til dere damer som har forsøkt dere på tynne løgner om at ingen heller husker morsdagen. Det er på tide å kapitulere. La oss sammen innse at vi innimellom må skryte litt av mennene, og la oss bruke denne glemte dagen til akkurat det:
F for far og F for flott. I dag skal vi feire all fine menn. Han som er i sin beste alder, år etter år. Han som er redd for å bli for gammel, og som omfavner alle som sier at han fortsatt ser ung ut. Han som plutselig oppdager at det har blitt mindre hår på hodet og mer hår i nesa. Han som oppdager at grå hår er en realitet, og at ungene har samme skostørrelse som han.
Foto: Clarita/Morguefile.com
F for far – og F for fotball. I dag skal vi feire han som alltid har litt liten tid. Det er så mye som skal rekkes. Har ikke resten av huset fått med seg at det er viktige ting som skjer denne uken? Fotball i 1. divisjon, fotball i eliteserien, og utenlandsk fotball. Hvem rykker opp – og hvem rykker ned? Hvem trøster far når laget taper og ingen scorer? Far hyler av fortvilelse og ber til høyere makter om at noen snart må bytte ut dommeren og få inn noen som kan spille fotball. Når damer i huset hinter om at det går litt vel mye tid til den fotballen, kan husets far fortelle at det akkurat nå er en veldig viktig kamp – og at slike diskusjoner bare handler om damer ikke skjønner seg på fotball.

F for far – og F for full fart. I dag skal vi feire han som er litt av alt. Litt stresset, og litt rolig. Litt aktiv og litt lat. Litt sur og litt lattermild. Litt voksen…og litt barnslig. En voksen fyr som stadig må ta voksne valg, men i neste øyeblikk slåss han med husets tenåringer om å få lov til å ta neste runde på play station.  "Dette er min kamp gutter. Flytt dere og gjør plass til husets beste på tv spill." En ivrig fyr som mener at det bare er den beste som skal vinne - og at det er han. En voksen mann som hyler av glede over å vinne over husets yngste, og som ber på sine knær om å få spille bare en omgang til.
Foto: Clarita/Morguefile.com
F for far og F for familie. I dag skal vi feire han som er far, og si at han er ikke så ille. Jo visst er han ofte stresset, irritabel, morgengretten, og oppgitt. Noen ganger barnslig, andre ganger satt. Akkurat slik som dama han bor sammen med. Men mest av alt ser vi en mann gjør sitt beste. Han som kjører hit og dit for å rekke alt. Hvem skal kjøres på fotballtreninger? Er det foreldremøter? Skal du i bursdag i dag? Mangler vi melk og brød – må jeg kjøre på butikken?  Han som mener at ingen vekker han når han sovner på sofaen hver kveld, og at morgenstund ikke har gull i munn. Han som leter etter nøkler, mobiltelefon, lommebok, og romantikk. Hvor er alt sammen?
Hurra for han som gjør sitt beste for at akkurat dette skal være en fin familie.

Gratulerer med dagen!
 

fredag 5. oktober 2012

Skal vi sove sammen?

1 + 1 = 2: Vi møter hverandre, og vi trenger ikke lenger to senger. Heretter skal vi alltid sove sammen, sier vi. En seng selges, og en beholdes når vi flytter sammen. Sengen er kjempestor, vi sover jo alltid tett inntil hverandre. Trenger vi egentlig en seng som er 1,80 bred? Du stryker meg på kinnet før vi sovner. Sov godt, kjære du. Legg deg i armkroken min.


Foto: Ferguweb/Morguefile.com
1 + 1 = 3: Vi tør nesten ikke sove nå, en nyfødt gutt ligger inntil oss. Han sover så godt, og vi kan ikke stoppe se på han. Lukten av baby ligger i rommet, og vi hvisker god natt til hverandre.



Foto: Morguefile.com


1 + 1 = 4: Er du klar over at du snorker? Han dytter meg hardt i ryggen, og jeg hører selv mine egne høye lyder. Gravide damer tar stor plass i sengen, og de peser når de sover. Har du spist hvitløk også? Det er jo ikke mulig å sove ved siden av deg! Neste morgen sier han at han aldri har sovet så dårlig, en gravid dame på høyre side og en forkjølet toåring på sin venstre side.
Ei lita jente blir født. Hvem sover hvor i natt? Lillebror brøler etter mamma midt på natten, og en døgnvill dame går på jakt etter smokk og bamse. Hvor f… er den bamsen??? Lillebror brøler så høyt han bare kan, og gir seg ikke før lillesøster også våkner. En trøtt mann later som han sover, og håper at en trøtt dame står opp en gang til. Sint dame kjefter på han som ikke står opp. To voksne legger seg på hver sin side i senga, Takk og lov for at det er en stor seng!

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7: Store brødre blir tenåringer, og vil aldri legge seg. Husets voksne sover, en på sofaen og en sovnet inne i en barneseng.  Er det ingen som skal se på nyhetene på tv i kveld, eller? Store brødre synes de voksne er treige.
Visste du at søvn er viktig for helsen? Min kjære slenger avisen over til meg, og jeg kikker trøtt på forsiden. Lunken kaffe drikkes mens jeg leser at det bare handler om å skape et godt sovemiljø. Nok søvn gjør deg visstnok smart, sexy og slank. Jeg vedder på at journalisten aldri har blitt kastet ut av senga av en hissig toåring, tørket spy om natten eller jaget vekk monstre som ligger under en barneseng.
1 + 1 = 2: Jeg våkner midt på natten. Jeg er alene. På stua sover en mann med alle klærne på. Skal jeg vente til han våkner av seg selv, litt kald etter å ha sovnet for mange timer på en sofa? Eller skal jeg vekke han og tilby en varm dyne? Jeg slipper å ta et valg, - lillebror hyler på naborommet og vil ikke være alene. Liten gutt og trøtt mann kommer inn på rommet, begge vil ha samme dyne.
Vi ligger på hver vår side i senga. Du strekker en hånd over til min side – og klapper meg på kinnet  - i en seng som er akkurat passe stor

søndag 16. september 2012

Når du ser meg

Når du ser meg neste sommer, da er alt på plass. Det er lange late kvelder og sommeren har akkurat begynt. Vi sitter ute sent på kvelden. Solen skal forsvinne for natten. Den kommer tilbake om noen timer, og er deilig tilgjengelig hver dag.


Foto: Jschumacher/Morguefile.com
Når du ser meg neste sommer skal jeg sitte stille. Ingen høy puls over alt som ikke er gjort. Ingen terrasse skal beises. Ingen gulv skal spyles for grønske. Det ser bra nok ut. Det er nok jord i alle krukker. Blomster har begynt å blomstre, og visner ikke i år. Skal vi sitte ute en halvtime til? Jeg lener meg tettere inntil deg. Så god du er.


Foto: Acrylicartist/morguefile.com
Når du ser meg neste sommer er det tid for å grille. Kommer noen på besøk? Enkle retter, kompliserte retter. Hva med en dessert? Så god den fisken var. Er det noen som har lyst på et glass vin – på en helt vanlig tirsdag?

Når du ser meg neste sommer skal jeg gjøre kun en ting om gangen. Jeg skal se på ungene og nyte at de er der. Jeg skal høre på det du sier, uten å tenke på alt jeg skulle gjort. Spørre deg hvordan det er å ha meg som mamma. Trives du egentlig sammen med meg? Skal vi gjøre noe hyggelig sammen?  Jeg har tid til å lære deg å sykle, lille prinsesse. Skal jeg flette håret ditt?


Foto: Ppdigital/Morguefilecom
Når du ser meg neste sommer er jeg 4 kilo slankere, kondisen har aldri vært bedre. Brunfargen kommer tidlig og varer hele sommeren. Ingen tørr hud, fiskebollemage eller flasset neglelakk.

Når du ser meg neste sommer har jeg glemt alt dette.